Objavljeno

Šta podrazumevamo pod emocionalnim radom?

Često pomislimo da prethodno opisane pojave nisu naš problem i da su zaposleni na takvim radnim mestima plaćeni za ono što je u opisu njihovog posla. Ipak, kada se sami nađemo u situaciji da moramo da „glumimo ljubaznost“, tek onda shvatimo o kakvom se zahtevu radi. Baš takve pojave spadaju u emocionalni rad, koji predstavlja oblik upravljanja i regulacije emocija od strane zaposlenih.Od njih se očekuje da pokažu ili da se potrude da zaista dožive emocije koje u tom trenutku uopšte ne osećaju.

Emocionalni rad
podrazumeva postojanje definisanih pravila u pogledu toga koje emocije su dozvoljene ili zabranjene na poslu. Tako se, na primer, od prodavaca očekuje da budu nasmejani i ljubazni u svakoj interakciji sa klijentom; od medicinskog osoblja se zahteva da u kritičnim situacijama ostanu pribrani i neutralni, kao i da ne pokažu negativne emocije; od psihologa se očekuje da budu smireni i prijatni; od nastavnika se očekuje da svoje negativne emocije sakrije. Osim u navedenim profesijama, sve veći broj istraživača ukazuje na to da je emocionalni rad prisutan i kod menadžera.

Istraživanja pokazuju da emocionalni rad može dovesti do trenutnog povećanja efikasnosti, ali ako je hroničan uglavnom dovodi do povećanog stresa i ubrzanog izgaranja radnika, kao i do smanjenog zadovoljstva poslom.

Šta uraditi u ovakvim situacijama?

Iako ga je nemoguće u potpunosti eliminisati, na raspolaganju nam stoje različite individualne i organizacijske intervencije sa ciljem minimiziranja efekata emocionalnog rada kao izvora stresa za zaposlene.

Smatramo da je jedna od najvažnijih organizacijskih intervencija – prevencija, odnosno selekcija i zapošljavanje kadra koji će prema svojim sposobnostima, znanjima i veštinama adekvatno odgovoriti na postavljene zahteve posla. Osim toga, moguće je uvesti obaveznu obuku za novozaposlene i napraviti jasna pravila za ispoljavanje emocija. Takođe, jedna od opcija je i sprovođenje različitih treninga koji će osposobiti zaposlene za adekvatnu emocionalnu regulaciju, poboljšanje njihovih komunikacionih sposobnosti i efikasan stres-menadžment…

Na individualnom nivou, moguće je raditi savetovanje u vidu coaching-a sa zaposlenima, gde se mogu, pored ostalih prevazići i problemi vezani za emocionalni rad.

Sve intervencije se sprovode sa ciljem da naši zaposleni budu zadovoljniji poslom, pod manjim stresom i spremniji da daju svoj maksimum sprovodeći u delo organizacijske ciljeve. To će uticati kako na dobrobit organizacije i njenog uspešnog poslovanja, tako i na dobrobit i blagostanje svih zaposlenih u njoj.

Napišite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Ovaj sajt koristi Akismet da bi sprečio spam.- Saznajte kako se podaci iz Vaših komentara obrađuju.