Objavljeno

„Ne znam šta da radim. Ne znam da li da kupim zalihe namernica ili ne. Jedni kažu jedno, drugi savetuju nešto drugo. Ne znam ni koga da poslušam… Potpuno sam u ovoj priči oko virusa i stalno čitam o preporukama i broju zaraženih. Samo o tome mislim. Da li sam uopšte normalan?! Plašim se da ne zarazim drage ljude…“

Zastani i udahni

Umiri svoje misli. Ko razmišlja na sličan način? Verujem veći broj nas. Ako ne stalno, onda bar povremeno. Zašto? Jer je normalno da se u ovakvim okolnostima osećamo zabrinuto. Normalno je da ne znamo šta da radimo. Nikada se ranije nismo našli u ovakvoj situaciji. Čak niko od starijih ne zna da nas posavetuje i da nam kaže neki „narodni lek“ koji „kao rukom odnosi“ zarazu. Svi učimo sada. Zajedno. Učimo – to je ključna reč, a odmah posle nje – zajedno, jer…

Zajedno smo u ovome

Čak nas sedam milijardi. U novije vreme ništa nas kao ljudsku vrstu nije tako ujedinilo kao ovaj virus. Cela planeta u borbi protiv jednog sićušnog virusa. Na ovom mestu, teško je poreći snagu malih stvari, zar ne. Zastani i mirno diši.

Istina je da ne znamo do kada će ovo trajati. Ne znamo kako i kada će se ovo završiti. Ne znamo ni da li smo kao nacija spremni za sve ovo. Ali nešto, ipak, znamo. Znamo da imamo sebe i druge. Znamo da uz pomoć malih koraka poput vođenja računa o propisanoj distanci kada smo s drugima, dezinfikovanja ruku i uzdržavanja od dodirivanja lica – u velikoj meri možemo da preveniriramo zarazu. Znamo da će i ovo jednog dana proći. Ali, dok taj dan ne dođe, idemo polako. Zajedno. Korak po korak.

Dan za danom

Preporučuje se da se izolujemo od drugih. Ali, to nikako ne znači da s njima ne možeš da se čuješ ili „popiješ kafu“. Slatku, modernu, online. To ne znači da bi trebao da se potpuno izoluješ od njih. Nemoj to da zaboraviš, jer je veoma važno.

Zašto je važno? Ovakva situacija zahteva da menjamo svoje svakodnevne aktivnosti i navike. Do pre dva dana smo bili u kontaktu s velikim brojem ljudi, sada su oko nas samo naši ukućani ili mali broj kolega. Do juče smo bili na više mesta u toku dana, a sada smo smanjili svoje kretanje na njih par ili čak jedno – svoj dom. Kada čovek počne da se izoluje od drugih i aktivnosti koje je inače obavljao, a ovakva situacija zahteva određene izmene, skloniji je depresivnom raspoloženju. Zato je važno da vodiš računa o svojoj (samo)izolaciji i da se ne zatvaraš za ljude iz okruženja ili aktivnosti u kojima uživaš. Ako ne možeš da radiš stvari u kojima si inače uživao, možeš da pronađeš neke nove. Izazovne situacije su prilika da naučimo kako da im se što pre prilagodimo, ponešto i o drugima, ali ponajviše o sebi.

Dobra vest je da mi rastemo i razvijamo se uprkos teškim vremenima.

Pitanje je da li si spreman i želiš da se menjaš i učiš? Iskreno sebi odgovori. Ako jesi, na dobrom si putu da to i ostvariš. Ako nisi siguran i najradije bi da se vratiš svom uobičajenom životu i to je u redu. Svima nedostaje sloboda.

Međutim, dok se ne stvore uslovi da se ponovo vratimo uobičajenim aktivnostima, evo nekih predloga šta možeš da uradiš za sebe:

  • Obrati pažnju kako dišeš. Da li dišeš plitko ili duboko? Da li dišeš grudima ili stomakom? Način na koji dišemo može da nam bude pokazatelj kako se osećamo. Ukoliko si primetio da si često napet i da dišeš plitko, probaj da se opustiš uz vežbu disanja.  Za ovu vežbu ti je potrebno nekoliko minuta tako da možeš da je praktikuješ više puta na dan.
  • Javi se ljudima koje dugo nisi čuo. Sigurno imaš poznanike i prijatelje s kojima se dugo nisi čuo. Ko su ti ljudi? Koliko ih je? Zašto ne bi iskoristio ovo vreme da im se javiš, zakažeš virtuelnu kafu i ispričaš se s njima „kao u stara dobra vremena“. Nema razloga da od drugih očekuješ da se oni „prvi jave“. Ako imaš želju da se čuješ s nekim, budi inicijator vašeg virtuelnog druženja.
  • Umanji stres. Stres je ono što kreiramo u našem umu kao odgovor na situacije koje doživljavamo. Način na koji biramo da se odnosimo prema tim situacijama i događajima određuje da li ćemo osećati da smo pod stresom ili ne. Možeš da izabereš život bez stresa.
  • Budi odgovoran prema svom mentalnom zdravlju. Pored fizičkog, važno je i tvoje mentalno zdravlje. Prati kako se osećaš, kako se ponašaš i, s vremena na vreme, pitaj ljude iz okruženja da li su primetili neke promene u tvom ponašanju. Ako želiš i sam da proveriš da li je ova situacija uticala na tvoje mentalno zdravlje, preporučujemo ti da pročitaš ovaj tekst.  Situacija sa koronavirusom će proći. Nema razloga da posle njega ostaneš sa narušenim mentalnim zdravljem.
  • Napravi plan. Šta sve možeš da uradiš dok ti je kretanje ograničeno? Koje stvari u kući čekaju da ih završiš? Kada si se poslednji put bavio svojim hobijem? Kako da obnoviš neke međuljudske odnose? Napravi plan šta sve možeš da uradiš dok si u izolaciji. Verujem da ćeš se iznenaditi brojem nezavršenih poslova. Sada imaš vremena. Iskoristi ga mudro.

Izoluj se od drugih, ali ne od sebe

Priroda je naš najbolji učitelj. Možda je ovo način da svi zajedno „čujemo“ šta ima da nam „kaže“. Zato iskoristi ovo vreme da razmisliš o sebi, drugima i našoj planeti.

Budi odgovoran. Ako imaš mogućnost #OstaniKodKuće. U što većoj meri izbegavaj kontakt s drugim ljudima, ali nikako ne izbegavaj kontakt sa sobom. Osluškuj šta se „unutra“ dešava. Sigurna sam da ćeš se iznenaditi koliko ćeš snage, za koju nisi ni znao da postoji, pronaći u sebi. Obrati pažnju na to kako se osećaš. Razgovaraj s ljudima o onome što ti je važno. Podeli brigu, ali i osmeh.

Ovo je prilika da iz svega izađemo zreliji… i bolji. Verujem da ćeš se saglastiti da je baš to ono što nam je preko potrebno – da se podsetimo kako da budemo svesna i savesna ljudska bića. Imamo učitelja. I mi smo spremni. Spremni da naučimo.

 

Napišite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Ovaj sajt koristi Akismet da bi sprečio spam.- Saznajte kako se podaci iz Vaših komentara obrađuju.