Objavljeno

U proteklih nekoliko dana kompanije određenih delatnosti su počele sa radom. Priželjkuju se informacije o ukidanju karantina i verujem da većina nas želi što pre da se vrati u “normalne okolnosti”.

Sve češće se postavlja pitanje kako će to izgledati “normalne okolnosti”, posebno za sve one koji treba da se vrate na posao.

Iako niko od nas sa sigurnošću ne može da tvrdi kako će izgledati povratak na posao nakon pandemije, svima nama, bilo da smo zaposleni ili da vodimo neki tim/kompaniju, su zajednička promišljanja na ovu temu – kako će se stvari odvijati i kako da se najbolje prilagodimo? U nastavku teksta slede predlozi iz psihološkog ugla koji nam mogu pomoći u ovoj fazi.

Prihvatite da situacija neće biti ista kao pre pandemije

Veoma je važno da budemo svesni da povratak na posao neće biti povratak “tamo gde smo stali” i da stvari neće biti iste. Velika većina poslova će doživeti transformaciju. Mi doživljavamo transformaciju kroz čitavo ovo iskustvo i važno je da toga budemo svesni i da razvijamo realistična očekivanja od sebe i drugih. U redu je ako nam i bude teško i ako se jave neka osećanja koja su bila prisutna na početku pandemije. Važno je da pratimo sebe, svoje reakcije i da damo sebi vremena da se prilagodimo. Sa druge strane, neke pozitivne stvari će se sigurno zadržati: češći rad o kuće, više online komunikacije i korišćenje novih alata za rad). To nam može biti podsetnik i motivator da i kriza, ako se uspešno prilagodimo, može da donese i dugoročno dobre promene.

Zaposleni u kompanijama će imati brojna pitanja u vezi sa tim kako će izgledati posao, koliko je kompanija stabilna, kakva je dugoročna perspektiva i još mnoga druga. Otvoreno komunicirajte i pitajte rukovodioce, kolege, HR. Podelite sa njima razmišljanja i usmerite se na delovanje u onim domenima u kojim imate uticaj. Budite spremni da nećete uvek dobiti konkretan odgovor, jer to u ovoj situaciji nije uvek dostižno, ali je sam razgovor i razmena koju ostvarimo, za nas, u psihološkom smislu, korisna i podržavajuća. Ukoliko imate poteškoća da se sami snađete u situaciji povratka, potražite podršku – obratite se HR-u ili nekome od kolega ko vam može pomoći.

Za rukovodioce su i dalje “na snazi” svi oni predlozi koji su bili aktuelni i tokom krize, a koji podrazumevaju – transparentnu komunikaciju, razumevanje za različite reakcije zaposlenih i motivisanje zaposlenih kroz realni optimizam. Za rukovodioce je posebno važno da razumeju različite, nekada i iznenađujuće reakcije svojih zaposlenih (kao i sopstvene reakcije) i da budu svesni tog “prelaznog perioda”.

Iako je za situaciju krize karakteristična pojačana neizvesnost, ne treba da zaboravimo da mi već dugi niz godina živimo u okruženju koje se brzo menja i koje je neizvesno. Prisetite se jedne teške i za vas izazovne situacije, i šta je bilo to što ste učinili i što Vam je pomoglo u prevazilaženju. Osvestićete svoje snage koje već imate (a koje često zaboravimo) i koje će Vam pomoći i u ovoj situaciji. Prihvatanje neizvesnosti se vežba i razvija. Počnimo sa malim koracima, na primer kroz neko za Vas novo iskustvo (hrana, muzika, ljudi..) i vežbajmo, redovno i predano. Rezultat neće izostati, a svaka nova promena i adaptacija će za nas biti brža i efektivnija.

Napišite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Ovaj sajt koristi Akismet da bi sprečio spam.- Saznajte kako se podaci iz Vaših komentara obrađuju.