Objavljeno

“Dobar glas se daleko čuje, a loš još dalje” je izreka kojom bismo mogli započeti priču o Iskustvu kandidata (candidate experience).

Najjednostavnija definicija kaže da iskustvo kandidata podrazumeva  utisak koji kandidati stiču o kompaniji tokom procesa selekcije, nevezano za to da li su dobili posao ili ne. Utisak o kompaniji uključuje ceo proces selekcije od regrutacije do faze uvođenja kandidata u posao. Osim onih koji su prošli selekciju utisak o kompaniji imaju i potencijalni kandidati: kako sadašnji, tako prošli i budući.

Iskustvo kandidata je trenutno veoma aktuelna tema o kojoj pričaju stručnjaci iz ljudskih resursa, marketinga, PR-a… Da to nije samo trenutni “modni hit” svedoče mnoga istraživanja i studije slučaja koje ukazuju na značajnu ulogu iskustva kandidata, direktno – u brendiranju poslodavca ali i indirektno – utiču na profit kompanije.

Neke od studija  (Kelly Services; Corporate Responibility Magazine) ukazuje na to koliko ljudi dele svoje utiske i koliko ti utisci utiču na proces donošenja odluke:

  • 69% ljudi koji su u potrazi za poslom ne bi prihvatili posao u kompaniji za koju su čuli nešto loše, čak i ako su nezaposleni
  • 50% kandidata će prepričavati široj „društvenoj mreži“ svoje pozitivne utiske, a 83% će definitivno ispričati prijateljima
  • 98% kandidata sa pozitivnim iskustvom će preporučiti drugima da se prijave

Jasno je da sve kompanije žele da ih “prati dobar glas”, pogotovo sada kada je sve veći deficit radne snage i  pojedinih profila. Sve češće nisu kompanije te koje imaju privilegiju odabira, nego su kandidati i talenti ti koji biraju gde žele da rade. Zbog toga je veoma važno da prvi susret sa kompanijom i utisak koji formiraju budu pozitivno iskustvo koje će doprineti izboru i stavu koji imaju o kompaniji. Jer, čak i ako se ne odluče za našu kompaniju bitno je da o njoj imaju pozitivan stav. Važna pitanja koja se nameću su:

Kako da zaista znamo kakvo iskustvo imaju naši kandidati? i Kako da utičemo da ono bude pozitivnije?

Postoje brojne strategije koje na kraći ili duži rok mogu pozitivno uticati na iskustvo kandidata. Neke od tih strategija podrazumevaju unapređenje komunikacije sa kandidatima (redovno i pravovremeno informisanje tokom svih faza selekcije), predstavljanje jasnih očekivanja, ljubaznost i gostoprimstvo, fer pristup, održavanje odnosa sa dobrim kandidatima, zapošljavanje Candidate Experience Managera koji će se “ozbiljno” baviti ovim pitanjem…

Sve ove strategije mogu biti korisne i pozitivno uticati na brendiranje poslodavca. No, nasuprot ovome, može se dogoditi da je pozitivan utisak o kompaniji nastao na osnovu veštog i lažnog predstavljanja kompanije. U ovom slučaju efekat se pokaže kao kratkoročan, jer ukoliko zaista ne radimo na organizacijskoj kulturi kompanije i ukoliko samo “sredimo izlog” pružajući kandidatima odlično iskustvo, a u pozadini imamo nezdravu organizacijsku klimu, bićemo brzo “provaljeni”. I kroz “pukotinu” koja nastane procuriće pravo lice kompanije koje će u neposrednoj budućnosti uticati na iskustvo koje će imati kandidati.

Stoga je posvećenost utisku koji kandidati formiraju o nama kao o kompaniji važna tema kojom se ne treba baviti samo zato što je u trendu.

Ovoj temi treba pristupiti sistematično, najpre sa pitanjem – Na kojim vrednostima počivaju temelji naše kompanije? a zatim i Kako da obezbedimo da te vrednosti prepoznaju kandidati, odnosno naši budući zaposleni?

Ukoliko kompanija neguje dobronameran, fer i otvoren odnos prema svima – zaposlenima, klijentima, konkurenciji, zajednici… – to će prepoznati i kandidati. Tada su strategije usmerene na iskustvo kandidata lakše za implemetaciju i iskrenije. Tada će kandidati imati pravo i autentično iskustvo vrednosti koje kompanija ne samo zastupa i propoveda, nego zaista i živi.

Napišite komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Ovaj sajt koristi Akismet da bi sprečio spam.- Saznajte kako se podaci iz Vaših komentara obrađuju.