Organizacijski dizajn
Optimizovanje organizacijskog dizajna vršimo kada nam se klijenti obrate sa sledećim glavoboljama:
- radni zadaci se prepliću ili izbegavaju, jer odgovornosti zaposlenih nisu razgraničene
- linije komunikacije nisu dobro definisane, što dovodi do nesporazuma i konflikata
- kompanija ne može da skalira usled neizgrađenih linija menadžmenta
- resursi vremena i novca se bespotrebno troše zbog loše organizacije
- zaposleni napuštaju kompaniju zbog nejasnih očekivanja, loše organizacije posla i nedostatka mogućnosti za razvoj
Šta onda radimo, odnosno kako izgleda proces?
- Detaljno analiziramo postojeću organizacijsku strukturu i procese kroz seriju intervjua sa ključnim ljudima u kompaniji, upoznavanje sa poslovnim procesom i postojećom dokumentacijom, pri čemu razmatramo mogućnosti za optimizaciju
- Paralelno sa analizom trenutnog stanja, sa menadžmentom definišemo željeno stanje, odnosno viziju i strategiju kompanije, što nam omogućava da uočimo raskorak koji je potrebno premostiti
- Nakon toga pravimo jedan ili više predloga novog organizacijskog dizajna – prekrajamo sektore, spajamo i razdvajamo radne pozicije, razgraničavamo odgovornosti. Predloge testiramo sa menadžmentom, po potrebi korigujemo i usvajamo
- Pravimo detaljan plan komunikacije promena, obučavamo menadžment da ih sprovede i podržavamo u implementaciji promena
Elementi koje optimizujemo su:
- struktura organizacije (funkcionalna/diviziona/matrix…)
- nivo specijalizacije poslova (spajanje, razdvajanje, otvaranje novih ili ukidanje postojećih radnih pozicija)
- linije rukovođenja (chain of command)
- opseg rukovođenja (span of control)
- centralizovanost odlučivanja
- opisi poslova, tako da budu jasno razgraničene odgovornosti i ovlašćenja
Naše iskustvo je da ovakvi projekti bez izuzetka dovode do pojednostavljenja strukture, veće efikasnosti i agilnosti kompanije. Dobar organizacijski dizajn je temelj na koji se nadograđuju svi ključni procesi u kompaniji, tako da uz uređenje strukture kreiranju i uvodimo:
- Organizacijske vrednosti
- Upravljanje učinkom (Performance management)
- Sistem kompenzacija i beneficija
- …i druge HR procese (regrutacija, uvođenje u posao, karijerni put i slično)
Evo par primera kako smo pomogli klijentima da kreiraju efikasniju kompanijsku strukturu.
- Velika kompanija iz domena autoindustrije se susrela sa problemom “uskih grla” u proizvodnom procesu, zbog povremenog nedostatka obučenih operatera za pojedine operacije. Analizom smo utvrdili da kompanija nema manjak zaposlenih, ali da su radna mesta u proizvodnji suviše specijalizovana. Putem revizije organizacijskog dizajna, preciznije – spajanjem sličnih poslova smo dobili “polivalentne” operatere, koji mogu da se preusmeravaju na različite poslove po potrebi. Time je rešen problem zastoja bez dodatnih troškova upošljavanja radne snage.
- Kompanija koja se bavi uslužnom delatnošću u vrlo kompetitivnoj industriji je imala dugogodišnji problem saradnje između sektora. Analizom smo utvrdili da je uzrok tome zanemarivanje procedura, koje su postojale samo na papiru. Zajedno sa ključnim predstavnicima svih sektora smo tokom više zajedničkih fokus grupa kreirali nove procedure, koje su realne, primenljive i prihvaćene od svih strana. Ključni doprinos je što su tokom tog procesa identifikovane i razrešene tačke nesporazuma između sektora, čime je povećana efikasnost cele kompanije.
Naš tim je uvek tu...
...za dodatna pitanja i više informacija!