Ključna stvar prilikom definisanja organizacijskih vrednosti
Najčešća greška koju kompanije prave prilikom definisanja vrednosti je da se zadrže na pitanjima poput „Šta je nama važno?“ ili „Koje vrednosti mi želimo da imamo u kompaniji?“. Ta pitanja jesu relevantna, ali nisu dovoljna. Ključno pitanje je:
„Koje vrednosti su nam potrebne da bismo dostigli našu viziju i sproveli strategiju?“
Daću primer. Recimo da kompanija ima viziju da postane globalni lider u svojoj niši, što podrazumeva agresivan rast prodaje, česte inovacije i osvajanje novih tržišta. Ukoliko tim kao ključne vrednosti definiše Lojalnost, Poštenje, Strpljenje… koliko god da su ove vrednosti lepe, tim neće daleko stići u ovom ambicioznom planu. Te vrednosti će kreirati lepu, ali „mlaku“ kulturu koja neće pomoći da se osvoji svet. Više bi odgovaralo nešto poput Proaktivnosti, Inovativnosti, Strasti…
Najčešće se dešava da timovi sa kojima radimo na definisanju vrednosti naginju ka vrednostima koje se tiču lepšeg unutrašnjeg funkcionisanja – Timski rad, Poverenje, Saradnja, Integritet… i pri tom zanemaruju vrednosti koje će im pomoći da realizuju spoljašnju strategiju.
To je najčešći razlog zašto menadžment nije motivisan da se bavi organizacijskom kulturom. Ona se u ovim slučajevima posmatra kao luksuziranje koje će nas koštati rezultata, odnosno da kultura podrazumeva da se lepo ponašamo jedni prema drugima, da pričamo fino i sarađujemo. To je netačno. Vrednosti su alat koji će kompaniji omogućiti da ostvari rezultate, realizuje strategiju i dostigne svoju viziju.
Menadžeri često kažu – sada moramo da se fokusiramo na rezultat, pa ćemo posle da se bavimo našim vrednostima. To je upravo ta greška. Rezultat se postiže POMOĆU vrednosti, a ne UPRKOS vrednostima. Ukoliko je ovo drugo slučaj, vrednosti nisu dobro definisane.
I druga ključna stvar prilikom definisanja vrednosti
Ako ste ikad prolazili kroz taj proces, sigurno ste naišli na ovaj problem – sve nam je važno. Drugim rečima, prevelik broj vrednosti ulazi u razmatranje i teško je nečega se odreći. Razlog za to je što sve vrednosti koje se prilikom definisanja izlistaju zaista jesu dobre. To je najčešća slika koju ćete videti – da definisane vrednosti obuhvataju SVA poželjna ponašanja, što jako razvodnjava ovu ideju. I zato manje-više sve kompanije imaju vrlo slične vrednosti na zidovima.
Suština je odabrati par onih koje su KLJUČNE, ali ključne za realizaciju naše vizije i strategije. Sve one koje su lepe, dobre i poželjne, ali nisu ključne, možemo da posmatramo kao Božije zapovesti – to su univerzalno dobra ponašanja koja podrazumevamo. Prava mudrost je odabrati one vrednosti koje pogađaju pravo u centar i vuku nas u pravcu vizije.
Moja preporuka je da to ne bude više od tri vrednosti i da budu što specifičnije.